התשובה מאתר “פורטל דף היומי”.
כל לומד גמרא מתחבט בשאלת המיליון דולר – איך ללמוד את התלמוד, להבין וגם לזכור? הרב הדר מרגולין, מחבר ספר “הדרן עלך”, מסביר את הסוד העיקרי – אי אפשר לזכור את הכל. התמקד בעיקר.
בשיחה שהעניק לרב יעקב לוסטיגמן מאתר ‘דרשו’, מסביר הרב מרגולין כי אדם בעל זיכרון ממוצע, ואפילו זיכרון מעל לממוצע, לא מסוגל לזכור כל כך הרבה פרטים בלי להתבלבל או לשכוח. כמובן שמי שעמל ומתייגע זוכה לסייעתא דשמיא וכבר היו דברים מעולם שאנשים בעלי זיכרון שאינו מיוחד הצליחו להעפיל לפסגות שאף אחד לא חשב שהם יגיעו לשם, אבל אנחנו מדברים על ההשתדלות מצד האדם בלי לסמוך על הנס.
“אי אפשר לזכור כל פרט ואת כל השקלא וטריא”, מסביר הרב מרגולין, “ולכן, כשאדם רוצה לזכור מסכת בשלמותה או כמה מסכתות ויותר, הוא צריך לבודד מתוך כל החומר את הנקודות העיקריות. לדעת מה העיקר בסוגיה, עיקרי השיטות, עיקרי הראיות, המסקנה של כל שקלא וטריא וכו'”.
הנחיה זו הינה טיפ אדיר, ששווה מיליון דולר לכל לומד גמרא. היא מבוססת על ‘ספרי’ בריש פר’ האזינו, שם אומר רבי יהודה שלעולם צריך האדם לכנוס דברי תורה ‘כללים’, כלומר לבחור נקודות עיקריות ואותן לזכור.
רבי יהודה ממשיך ומסביר שאם האדם יהיה כונסן ‘פרטים’ הוא לא יוכל לזכור או בלשונו: “הם מייגעים אותו… ואין יודע מה לעשות”. הרעיון הזה שצריך לסמוך על הכללים מובא גם במאירי בסוף הוריות.
“כמובן שכשאנחנו אומרים שצריך לזכור את הכללים זה רק אחרי שכבר יודעים את הסוגיה ולומדים לדעת מה העיקר. בהתחלה זה קצת קשה לבודד את הכללים הללו, אבל עם הזמן מתרגלים לזה, וזה כבר נעשה באופן אוטומטי. כמובן שכל התורה חשובה ואין עיקר וטפל בתורה חלילה, אבל לגבי מה שצריך לזכור – זו הדרך הנכונה כדי לאפשר ידיעת התורה רחבה לאנשים כמונו.